Biokaasuohjelman teko aloitettiin vuosi sitten ja kolmessa kuukaudessa saatiin toimenpidekokonaisuus, jonka on määrä vauhdittaa biokaasun tuotantoa ja käyttöä. Ohjelman valmistumisesta on kulunut yhdeksän kuukautta.

Biokaasuohjelma ei ole tehonnut vielä kuluvana vuonna, vaan tärkeimmät suunnitellut parannukset ja uudet ohjauskeinot ovat käytössä vasta ensi vuonna.

Hallitusohjelman lupaukset määrärahoista ovat toteutumassa ensi vuoden budjettiesityksessä, mikä on tietysti tärkeää. Kahdestakymmenestä toimenpide-ehdotuksesta suurimmalla osalla on tapahtunut edistystä, mutta ne eivät riitä maaliin saakka vauhdittamaan uutta biokaasun tuotantoa.

Hitaammin on toteutumassa kaavailtu ravinnekiertotuki, joka on suunniteltu määräaikaiseksi tuotantotueksi. Uusi tukimuoto oli määrä saada käyttöön vuodenvaihteessa, mutta valmistelu on ollut hidasta. Covid-19 sotki valmistelua jo alkuvuonna, kun kausityövoimakysymykset työllistivät myös biokaasun parhaita osaajia ja pian huomattiin, että tuki vaatii uutta lainsäädäntöä, joka on hyväksytettävä komissiolla. Maatalouden valtiontukisääntöjen perusteella ei näytä mahdolliselta tukea maataloustuottajia eikä energia-alan tukisääntöjen perusteella ole mahdollista tukea energiatuottajia energiamääräpohjaisesti. Käyttökelpoinen malli on kuitenkin komissiolla kehitteillä.

Paremmalta näyttää mädätteen ja lannan jalostuksen investointirahojen suhteen. Tämän vuoden puolella on näillä näkymin mahdollista hakea investointitukia laitteisiin, jotka tarvitaan jalostamaan uusia lannoitetuotteita. Tähän ei ole ollut tarvetta keksiä kokonaan uutta lainsäädäntöä, vaan edetään voimassa olevan lainsäädännön voimin.

Kesto-ongelmana ollut biokaasun verokysymys on edennyt ja jakeluvelvoitetta ollaan laajentamassa hallitusohjelman mukaisesti biokaasuun, jonka sivujuonena ainakin VM:n mielestä myös biokaasun käyttöä lämmöntuotannossa pitää verottaa. Tämä on seurausta jakeluvelvoitteesta, jonka mukaan sekä verottomuutta että jakeluvelvoitetta ei voida yhdistää. Biokaasun ajoneuvokäytön veron vuoksi lämmityskäyttökin on joutumassa verotuksen piiriin. Kaasun jakeluvelvoitteen ajankohtakin on epäselvä.

Kiirettä tulee, jos halutaan pysyä alkuperäisessä aikataulussa ja saada laki voimaan vuodenvaihteeseen. Lakiesityksen pitäisi olla jo valmiina kuten myös esityksen biokaasun verotuksesta. Hyvä arvio saattaa sittenkin olla vuodenvaihde 2021/2022. Ongelmana on vain se, että EU:n lainsäädännön tulee olla valmiina kesään 2021 mennessä, eikä jakeluvelvoitteen käyttöönotto kesken vuotta ole ihan helppoa tai edes järkevää.

Biokaasuohjelman kevyemmät toimenpiteet on pitkälti hoidettu, mutta tärkeimmät uudet palikat eivät ole kohdallaan. Biokaasun vauhdittamisen toteuttaminen on toistaiseksi jäissä, vaikka monet pienemmät asia ovat kunnossa.

Lisätietoja: Tage Fredriksson, 040 511 2246, tage.fredriksson(a)bioenergia.fi